Språkundervisning

09.11.2012 kl. 14:44
Ni som har följt med min blogg en längre tid minns kanske att jag är småkritisk till dagens språkundervisning. Har bland annat förespråkat en mera inetgrerad cross over undervsining typ Historia på engelska eller mattetal på finska. Har många idéer på detta som skulle göra språken intressanta och medryckande. Misstänker att "Mustilla on pallo. Pallo on punainen" inte motiverar barnen att läsa.

Dessutom tycker jag att tyngdpunkterna på språkvalen i språkundervisningen ligger fel och borde uppdateras till detta årtusende. Ta nu språket franska. Nyttan med språket det ute i världen börjar väl vara ringa. Likaledes tyskan, kanske. Ni får gärna rätta mig. Men innan ni gör det läs vidare.

Skulle själv föreslå följande lista:

- Modesmålet som förstaspråk
- Svenska/Finska som andra

Sedan i valfri ordning:
- Engelska
- Spanska
- Ryska
- Kinesiska (mandarin)
- Hindi
Med grunder i dessa språk skulle man ha en förutsättning att klara sig var som helst i världen. I stort sett i alla fall. Nå "det tar sig, sa pyromanen". Nu erbjuder en skola till, kinesiskan som ett av språkena i sin grundundevisning.

Och istället för att totalt analt lägga miljoner tid på att lära barnen skriva grammatikaliskt korrekta brev så lär dem initeillt att verbalt kunna tala, förstå och våga kommunicera på språkena. Då skulle man kunna samköra ämnen på ett helt annat sätt och kunna ha flera språk än de som men nu hinner med.

Förståsigpåare kommer ju givetvis att ta upp det med betyg. Bra. Inför två vitsord i språken. Godkänd och underkänd.
Mats Almqvist
Kommentarer (5)
Spamfilter
Skriv siffran 2 med bokstäver:
Håller med om att språkundervisningen borde vara intressantare !! för Musti o Mirri kunde nog pensioneras. Intressant vinkling att lära sig tex historia på engelska... hmmm why not? måste lite suga på den saken :) Håller också med om att det skule vara bättre att kunna kommunisera med andra än att nödvändigt kunna skriva korrekt. ( behövs ju förstås i vissa fall, men då måste man ju lära sig det då...) På min skoltid i högstadiet tänkte jag få underkännt i finskan fast jag är fullt tvåspråkig ( men med dyslexi..) för jag kunde inte grammatiken då läraren begärde någon viss form av ordet..., sedan var det en annan elev som inte kunde säga minun nimeni on olavi ja olen suomalainen. utan att först skriva ner det böja det och sedan stammande nervöst säga det, den pojken var värd full pott enligt läraren. Nog har det ju gått framåt, men förvånade faktiskt då egna flickor läste finska, att boken de använde innehöll en hel massa slang utryck??? det känndes fel i mina öron i alla fall men alla tänker vi ju olika. :) men en intressant fundering du hade.
en mikroföretagare09.11.12 kl. 16:54
Språkundervisningen kan man säkert göra mycket åt men det allra viktigastebär att först stärka modersmålet. För att kunna lära sig språk bra behöver man ett starkt språk. Dessutom borde nog arabiska finnas med på din lista. Jag tror att om våra barn snackar mandarin eller arabiska när de är vuxna blir de eftertraktade på arbetsmarknaden.
A-S09.11.12 kl. 18:39
I svenska skolor i mina trakter har vi ett stort problem som stökar till språkundervisningen. Barn från tvåspråkiga hem verkar bli blandspråkiga. Dvs de går ut skolan med två svaga språk i stället för ett eller två starka. Tror att man behöver ett stabilt modersmål för att kunna ta steget till följande språk. Hör dagligen barn prata ett språk där svenska, finska (och sporadiskt) engelska blandas. Nu är ju detta förstås bättre än att inte förstå något alls men eftersom jag är en sån som irriteras ofantligt av våra finska politikers anemiska språkförmåga då de pratar med utlänningar så vill jag ju se att följande generation är bättre på den fronten. Det ironiska är ju att skolorna får extra fyrk för att kunna bemöta elever med främmande språk där hemma och som inte klarar av att förstå allt som sägs. Finnar i svenska skolor är lika hjälplösa men det ges det inga fyrk för att göra något åt. Minns Botbypojkarna i skolidrottsmästerskapen i innebandy. Verkade bara vara lagledaren som var svensk i det gänget...
Leckis10.11.12 kl. 20:40
Skriver här gemensamt svar. Modersmålet bör vara det viktigaste. Det är beklämmande att se diskussioner om trivialiteter som "hen" när det svenskaspråket rasar samman runtomkring. Ordförrådet hos många ungdomar är väldigt begränsade i synnerhet när det gäller högsvenska. Högsvenskan är och börförbli rättesnöret för modersmålet. Visst skall språken utvecklas men utvecklingen skall vara organisk och inte framtvingad. Likaledes skall högsvenskan och slangspråket hållas skilt. A-S du har så rätt. Glömde bort arabiskan. Den bör vara med. Finns det olika varianter av arbiskan såsom det finns av kinesiskan? Leckis. Botby har alltid varit lite av en smältdegel för olika bakgrund. Tro mig. Har själv 7 års skolerferenhet från Blomängen och Botby. Då var det visserligen mera frågan om ekonomisk bakgrund men en hel del tvåspråkiga familjer fanns det redan 1980 när jag började började på trean i Blomängen. En viktig del av språkundervisningen borde, enligt mig, vara information om områden där språken används, områdets historia och geografi, relgiösa och politiskabakgrund och nuläge. Givetvis anpassat enligt ålder på den som studerar språket. Som ett enkelt exempel: När man läser Traditionell Finska skulle en del av undervisningen ske med lägre klassers geografi och historieböcker. Fördelen skulle vara att de saker som kommer emot är bekanta för den som studerar, gammal kusnkap uppdateras och språket kommer mera "på köpet".
Mats11.11.12 kl. 13:00
Arabiskan har olika varianter. Ex den manliga klädseln heter hos oss Kandura medan den i Saudi kallas Dish-dash. Vad som räknad som "hög" arabiska vet jag inte men jag antar att det barnen läser i skolorna är ganska nära.
A-S11.11.12 kl. 19:14
Ante mig det. Hur mycket, på ett ungefär, läser man Arabiska på de intenationella skolorna i området?
11.11.12 21:00

 


 

 

 

Om mig!

"Livet är som det är och blir som det blir. Det är bara att hänga på och njuta av färden så gott man kan."
- mitt motto!

Är en liten pojke som är instängd i kroppen på en snadisti över 40-åring. Älskar trning, poppcorn med smörsmak, vin och god mat, action filmer, böcker, serietidningar (Pondus först och främst) och givetvis att lyssna på rock'n'roll på seriöst vansinnigt hög volym.

Klicka gärna in på min matblogg.

Annat som du borde (?) veta om mig:

  • Anser att Hymnen ur Finlandia borde vara vår nationalsång
  • Tycker att om man ändå gör sig omaket att klä sig
    på morgonen, kan man ju lika gärna klä sig väl!
  • Anser att alla borde läsa:
    Orwells, 1984
    Huxleys, Du sköna nya värld
    Bardburys, Farenheit 451
  • Älskar krispiga höstmornar och soliga lata sommardagar.
  • "En gång HIFK, alltid HIFK".
  • Är en förtagare som kämpa på med medie-försäljning, reklam och pr.

Följ mig på Instagram.

Instagram


Sist men ändå främst är jag en make och en far till 3 pojkar. Min familj är det viktigaste för mig nu och alltid!

Allt bildmaterial är © Mats Almqvist om inte annan anges.
Maila mig gärna på mats.almqvist(at)gmail.com


hittad på WWW.minnsinteadressen.something